In het creatieve proces is veel historisch onderzoek gedaan. De keiharde feiten zijn in het boek vermengd met fantasie waardoor een fictief verhaal is ontstaan gebaseerd op de historische werkelijkheid. Hartog was de belangrijkste inspiratiebron en heeft echt bestaan. Ook moesten voortdurend keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld: welke boekomslag is passend en op basis waarvan. De volgende omslagen zijn het niet geworden. Zelfs een omslag voor de Engelse versie is aan de orde gekomen.

‘Ik zou mij kunnen voorstellen dat we de plechtigheid daar laten plaatsvinden. Ik heb stenen meegebracht, grote en kleine, eigenlijk verschillende maten. Ik wilde bij of op het monument een plek zoeken waar ik die stenen achter elkaar kan leggen, van klein naar groot, en in de richting van Jeruzalem.’

‘Menucha liep langzaam naar een enorme Chanoekia die met haar acht armen hortend en stotend omhoog reikte. De kracht en gekwetstheid van het beeld trof haar diep en ze kon niet anders dan haar adem wat langer vasthouden dan normaal.’

‘Het lijkt in het echt nog meer op een fort dan op de foto’s die ik heb gezien. Een fort maar dan buitenste binnen; ik bedoel niet gebouwd om de vijand buiten te houden maar om mensen binnen te houden. En dat is toch de hoofdpoort van het gedetineerde deel van het kamp?’